پایگاه اطلاع رسانی تخصصی مهندسی عمران _ زلزله

مجموعه ای از کتاب ها , جزوات و نرم افزارهای مهندسی مورد نیاز برای مهندسین عمران

پایگاه اطلاع رسانی تخصصی مهندسی عمران _ زلزله

مجموعه ای از کتاب ها , جزوات و نرم افزارهای مهندسی مورد نیاز برای مهندسین عمران

پایگاه اطلاع رسانی تخصصی مهندسی عمران _ زلزله

آرش حضاری
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران - زلزله
دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی

https://telegram.me/arashhozzari

بایگانی


معرفی رشته عمران

تاریخچه ی مهندسی عمران به اصطلاح Civil engineering به قرن هجدهم باز می‌گردد. در آن زمان مهندسی عمران در مقابل مهندسی طراحی Military engineering قرار داشت. اصطلاحی که به همه ی امور مهندسی که به مسایل ساخت و ساز بناهای دست ساز بشر باز می‌گشت. مانند سدها، ساختمان ها، پل‌ها و کانال‌ها گفته می‌شد. البته طی گذشت سال های متمادی و با پیشرفت علم و تخصصی شدن علوم، به مرور علوم مختلف، از جمله مکانیک Civil engineering جدا شده اما این اصطلاح هم چنان نام خود را برای عمران حفظ مهندسی کرد. در کشور ما نیز این رشته تا قبل از انقلاب فرهنگی به نام ” مهندسی راه و ساختمان” معروف بود. اما بعد از انقلاب فرهنگی عنوان “مهندسی عمران” برای آن در نظر گرفته شد. زیرا عنوان “عمران” به اصطلاح Civil engineering نزدیک تر است.


قبل از هر گونه تصمیم در مورد انتخاب رشته­ تحصیلی، باید جایگاه رشته های تحصیلی مورد نظر را در ذهن خود مشخص کنید. یعنی در درجه­ی اول با توانایی­ها ، استعدادها و روحیه­ی خود آشنایی پیدا کرده و با توجه به این موارد انتظارات خود از یک رشته­ی تحصیلی را مد نظر قرار دهید. و در نهایت با بررسی دقیق ویژگی های هر رشته و نیز مشاوره با افراد با تجربه، رشته تحصیلی متناسب با شخصیت خود را انتخاب کنید.

با توجه به داشتن 6 سال سابقه­ی داشجویی در رشته­ی مهندسی عمران (4 سال در دوره­ی کارشناسی و 2 سال در دوره­ی کارشناسی ارشد)، در این ارایه برخی از تجربیات خود در ارتباط با رشته­ی تحصیلی عمران و ویژگی­های مهم آن را در اختیار شما قرار دهم. در این بین برخی از ویژگی ها عمومی و رایج و برخی تخصصی می­باشند.

 

محبوبیت رشته: بدون شک در 10 سال اخیر رشته­ی مهندسی عمران همواره جزء 4 رشته­ی اول مورد علاقه­ی داوطلبین کنکور ریاضی بوده و حتی در چند سال اخیر پس از رشته­ی تحصیلی برق، جزء پرطرفدارترین رشته­های دانشگاهی مد نظرداوطلبین محسوب می­شود. بدون شک این محبوبیت از ویژگی های منحصر به فرد این رشته­ی تحصیلی حکایت می­کند. از جمله مهم ترین این ویژگی­ها می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

o       وجود بازار کار مناسب در شرایط فعلی و نیاز به عمران و آبادانی در بخش­های مختلف کشور

o       جذب مناسب و سریع به بازار کار (حتی با مدرک کارشناسی)

o       تنوع بسیار زیاد کارهای مرتبط به رشته تحصیلی عمران و در نتیجه جذب افراد با سلایق متفاوت

o       تجربی بودن بسیاری از مشاغل مرتبط با این رشته تحصیلی

o       عینی بودن بسیاری از مطالب درسی و وجود واحدهای عملی متنوع

o       سطح دشواری متوسط درس های ارایه شده در هر مقطع

o       فراهم بودن امکان تحصیل در مقاطع بالاتر به صورت تخصصی در داخل و خارج از کشور در صورت علاقه

o       تنوع رشته­های تحصیلی موجود در مقطع کارشناسی ارشد

در بالا تنها برخی از ویژگی­های عمومی رشته­ی تحصیلی مهندسی عمران را برشماردیم. مجددا یاد آور می­شوم تمامی موارد فوق تنها در صورتی تحقق خواهند یافت که ورود به این رشته از روی علاقه­مندی با پشتوانه­ی وجود توانایی­های لازم صورت گیرد. 

تنوع دروس دانشگاهی: کلیات واحد­های درسی در مقطع کارشناسی به این صورت است که در طور معمول باید در هشت الی نه ترم تحصیلی تعداد 142 واحد درسی را گذراند. تنوع درسی این واحد ها به شرح زیر است:

ü   22 واحد دروس عمومی (از جمله ادبیات فارسی، زبان عمومی، زبان تخصصی، اندیشه­ی اسلامی، انقلاب اسلامی و ....) که این دروس تقریبا بین تمام رشته­های تحصیلی مشترک بوده و از این نظر تفاوت خاصی میان رشته­ها وجود ندارد.

ü   27 واحد دروس پایه (از جمله ریاضی 1 ، ریاضی 2، آمار و احتمالات، معادلات دیفرانسیل، فیزیک1 و آزمایشگاه و ...) این دروس نیز بین بسیاری از رشته های مهندسی مشترک می­باشند ولی به طور مثال ریاضیات مهندسی که جزء واحد­های درسی سایر رشته­ها می­باشد در واحدهای تحصیلی رشته عمران قرار ندارد.

ü   86 واحد دروس اصلی و تخصصی الزامی که انتخاب این واحدها در طی دوره­ی تحصیلی اجباری می­باشد و این دروس هستند که تمایز اصلی را میان رشته­ی تحصیلی عمران و سایر گرایش ها ایجاد می­کنند. این واحدها از تنوع بسیار زیادی برخوردارد بوده به طوری که برخی آزامیشگاهی و برخی نیز تئوری می­باشند. این دروس از طیف های زیر برخوردارند.

o    واحدهایی که مربوط سازه و ساختمان می­باشند: این طیف بسیاری از دروس تخصصی را در بر می­گیرد و عموم مردم با توجه به همین مورد رشته­ی تحصیلی عمران را تنها محدود به ساختمان سازی و سازه تصور می­کنند. از جمله­ی این دروس می­توان به استاتیک، مقاومت مصالح،تحلیل سازه ها، فولاد1و2، بتن1و2، مصالح ساختمانی، تکنولوژی بتن، متره و برآورد، پی و زلزله و ... برخی از مهمترین این موارد می­باشند که مبنای اصلی گرایش سازه و زلزله در مقطع کارشناسی ارشد را شکل می­دهند.

  • واحدهایی که مربوط به مهندسی خاک می­شوند: واحدهای درسی از جمله زمین شناسی، مکانیک خاک، مهندسی پی و فنداسیون، آزمایشگاه مکانیک خاک و ... که مبنای اصلی گرایش خاک در مقطع کارشناسی ارشد را شکل می­دهند.
  • واحدهای درسی مربوط به مهندسی آب: واحدهای درسی از جمله مکانیک سیالات، هیدرولیک، هیدرولوژی، بناهای آبی و سد، مهندسی آب و فاضلاب و ... که مبنای اصلی گرایش مهندسی آب و محیط زیست و هیدرولیک در مقطع کارشناسی ارشد را شکل می­دهند.
  • واحدهای درسی مربوط به مهندسی راه: واحدهای درسی از جمله نقشه برداری، راه سازی، روسازی، مهندسی ترافیک و ... که مبنای اصلی گرایش مهندسی ترافیک و حمل و نقل در مقطع کارشناسی ارشد را شکل می­دهند.
  • واحدهای درسی مربوط به معماری: در میان واحدهای درسی عمران واحدهایی از جمله نقشه کشی ساختمان و ترسیم فنی و اصول و مبانی معماری قرار داده شده اند تا مهندسین عمران دید کلی در ارتباط با اصول طراحی ساختمان و نحوه­ی معماری فضاها پیدا کنند.

ü   7 واحد مربوط به دروس تخصصی ولی به صورت اختیاری: منظور از اختیاری بودن دروس این است که دانشجو آزاد است از میان دروس اختیاری مختلف ارایه شده با توجه به علاقه مندی خود دروس تخصصی منطبق با علایق خود را انتخاب نماید. به طوری مثال اگر دانشجویی به دروس مهندسی خاک علاقه مند است می­تواند درس پی پیشرفته را انتخاب کند و دانشجویی که به مسایل سازه علاقه مند است می­تواند درس پل سازی، مصالح بنایی و ... را انتخاب نماید.

بازار کار و چشم انداز تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر:  یکی از جذاب ترین موارد در ارتباط با رشته­ی تحصیلی عمران وجود بازار کار مناسب برای افراد با سلیقه­های متفاوت می­باشد. با توجه به تنوع بسیار بالای دروس ارایه شده در دوره­ی کارشناسی که برخی از مهم­ترین آنها را برشماردیم، مشاغل بسیار متفاوتی در زمینه­ی های مختلف وجود دارد.

یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با این مشاغل این است که در کنار داشتن اطلاعات علمی مناسب، وجود تجربه­های کاری یکی از کلیدهای اصلی موفقیت ورود به بازار کارهای مربوط به این رشته می­باشد. به طوری که استخدام در بسیاری از این مشاغل، با داشتن تجربه و مهارت لازم به سهولت صورت می­گیرد. بنابراین پیشنهاد می­شود در کنار آموزش مطالب علمی، با حضور در پروژه­های عمرانی به صورت کارآموز و کسب مهارت­های لازم قبل از اتمام دوره­ی تحصیلی، تجربیات عملی خود را افزایش دهید.

کار در شرکت­های مشاوره، شرکت­های پیمان کاری، پروژه­های تحقیقاتی به عنوان  مهندس اجرای، نقشه­بردار، سرپرست کارگاه، مهندس ناظر، طراح سازه از جمله کارهای عمده­ی مربوط به بخش ساختمانی می­باشد که با داشتن مدرک کارشناسی می­توان به آنها دست یافت. کار در برخی از سازمان ها نیاز اطلاعات تخصص دارد که با تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) می­توان به آنها دست یافت. کار در شرکت­های مدیریت منابع آب، شرکت آب و فاضلاب ، تصفیه خانه، سواحل، راه­سازی و ترافیک شهری، ساخت پل و سد و ...  از جمله این موارد می­باشد.

با توجه به وجود دانشگاه­های متعدد در سرتاسر کشور، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته­ی مهندسی عمران وجود داشته به طوری که امکان ادامه­ی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم اکنون در اکثر دانشگاه­های تراز اول کشور فراهم شده است. با توجه به وجود سطح علمی بسیار مناسب در رشته­ی تحصیلی عمران در دانشگاه­های کشور و به روز بودن مطالب علمی، هر ساله تعدادی زیادی از دانشجوهای ایران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تیم­های علمی محقیق در سرتاسر دنیا می­پیوندند و در نتیجه امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز برای دانشجویان این رشته فراهم است.

گرایش­های مختلف عمران در مقطع کارشناسی ارشد: با توجه به مطالب عنوان شده، رشته­ی مهندسی عمران از گرایش­های مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد برخوردار است که مهم­ترین آنها عبارتند از:

  • مهندسی سازه
  • مهنسد زلزله
  • مهندسی خاک و پی
  • مهندسی حمل و نقل و ترافیک
  • سازه­های دریایی
  • مهندسی هیدرولیک
  • مهندسی آب (مدیریت منابع آب، آب و فاضلاب و مهندسی رودخانه)
  • مهندسی محیط زیست
  • مدیریت ساخت